Forsikringsbranchen om Vanløsebranden: Vi står sammen om at hjælpe

Publiceret 27.04.2022
Beboerne i de 130 ødelagte hjem får massiv hjælp til nedrivning, bygning af ny ejendom, genhusning, huslejetab og ødelagt indbo. Genopførelsesprisen er foreløbig estimeret til 200-300 mio. kr.

Brande som den i den store ejendom i Vanløse er heldigvis en sjældenhed i Danmark. Alle hjem i ejendommen blev fuldstændig ødelagt af flammer eller totalskadet under det omfattende slukningsarbejde.

 

Branden udviklede sig katastrofalt hurtigt, og beboerne i 130 boliger endte med at stå på gåden uden ret meget andet end det tøj, de havde på. Den ødelagte ejendom er revet ned, og en ny skal opføres.

 

- Efter det akutte sluknings- og redningsarbejde er overstået, stod forsikringsselskaberne sammen om hurtigst muligt at give så god en hjælp som overhovedet muligt, siger underdirektør Pia Holm Steffensen fra F&P – brancheorganisation for forsikring og pension.

 

En ting var at sørge for og koordinere hele nedrivnings- og oprydningsarbejdet på selve ejendommen og at opgøre og erstatte alle de ødelagte ting og møbler i lejlighederne.  

 

- Men nok så vigtigt er det meget hurtigt at sikre så trygge og overskuelige rammer som overhovedet muligt for de mange beboere, der har mistet stort set alt. Der vil gå flere år, før der står en indflytningsklar ejendom parat til indflytning. I den tid skal de have deres liv til at hænge sammen, og det får de hjælp til af ejendommens brandforsikring og af beboernes indboforsikringer, siger Pia Holm Steffensen.

 

Ejendommens brandforsikring og beboernes indboforsikringer hjælper blandt andet med:  

 

  • Akut genhusning og genhusning i op til tre år
  • Huslejetab til ejere, som lejer deres lejlighed ud
  • Genhusningshjælp til lejerne i ejerboligerne gælder mindst et år (indboforsikringen). Mulighederne for yderligere genhusning må man tale med sit forsikringsselskab om
  • Nedrivning og oprydning i forbindelse med branden
  • Ødelagte ting, møbler og andet indbo i lejlighederne
  • Opførelse af ny ejendom.

 

Brandårsagen er endnu uvis. Men uanset hvad, så er branden ekstremt dyr både menneskeligt og økonomisk. På den baggrund har F&P foreslået en brandkommission, som skal nyttiggøre viden om alle store brande i Danmark.

 

Brandkommissionen kunne nedsættes under Bolig- og Planstyrelsen, der får til opgave at opsamle, systematisere og nyttiggøre viden om store og voldsomme brande i Danmark.

 

 

 

Fakta om ejendomsbranden

  • Branden blev anmeldt kl. 13.47 fredag den 25. marts.
  • Mere end 100 brandfolk deltog i det omfattende slukningsarbejde, der strakte sig over flere døgn.
  • Ejendommen – der var fra 1938 - blev så skadet, at den måtte rives ned.
  • Genopførelsesprisen er foreløbig estimeret til at ligge et sted mellem 200-300 mio. kr.
  • Der var 130 ejerlejligheder/familier fordelt på 15 opgange.

 

 

 

 

 

Pia Holm Steffensen

Vil du vide mere?

Pia Holm Steffensen

Underdirektør