F&P: Brug for grundig kontrol med tilstandsrapporter

Publiceret 09.06.2021
Kommentar: Både sælgere, købere og deres forsikringsselskaber har brug for, at de kan stole på kvaliteten af tilstandsrapporter. Derfor er de eksempler på groft sjusk, som er beskrevet i DR-Kontant, bekymrende. Der er brug for en grundig kontrol af rapporterne, så kunderne både kan forvente rapporter til tiden og i høj kvalitet, mener F&P.

DR Kontant har i to udsendelser - 2. juni og i aften 9. juni - fokus på fejl i tilstandsrapporter. Der er trukket eksempler frem, hvor familier har købt huse, der viser sig at være sminkede lig med meget alvorlige skader og konstruktionsfejl.

 

Der er al mulig grund til kritik, når byggesagkyndige overser så alvorlige ting. Ingen tvivl om, at det er groft sjusk - og sågar svindel, hvis byggesagkyndige laver rapporter uden at besigtige boligen.   

 

 For forsikringsselskaberne er det afgørende, at rapporterne er til at stole på – for ellers ender regningen hos dem.

 

- Vi har kun samme interesse som køberne – nemlig dækkende og korrekte tilstandsrapporter. Ingen køber eller forsikringsselskab ønsker at købe eller forsikre et hus, der viser sig at være et sminket lig. Skjulte fejl og mangler skal vi jo dække via ejerskifteforsikringen, og det kan blive rigtig dyrt for os, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, Forsikring & Pension.

 

Forsikring har brug for gode tilstandsrapporter

I forsikringsbranchen er vi dybt afhængige af, at der er dækkende og korrekte tilstandsrapporter af høj kvalitet. Formålet med ordningen er at gøre det klart og tydeligt for en køber, hvad det er for en ejendom, han/hun køber. Og på baggrund af indsigt i ejendommen kan køber tage stilling til, hvilken pris man vil tilbyde.

 

- Langt de fleste tilstandsrapporter er heldigvis pålidelige og gennemarbejdede. Derfor er det så rystende, når vi ser eksempler på så groft sjusk. Nu  ser vi gerne, at Sikkerhedsstyrelsen går ind i sagen og styrker huseftersynsordningen. Det kan ske gennem mere og bedre uddannelse af de byggesagkyndige og ved at indføre mere kvalitetskontrol af tilstandsrapporterne, end vi ser i dag, siger Pia Holm Steffensen.

 

- Derfor er vi også glade for, at erhvervsministeren nu foreslår at øge antallet af kontroller til omkring 600 om året. Vi vil følge området tæt og håber naturligvis, at det er tilstrækkeligt til at fange de brådne kar, tilføjer hun.

 

Forsikringsselskaberne er ikke ligeglade med fejl i tilstandsrapporterne. I udsendelsen hævder en unavngiven kilde ellers, at ”selskabet jo bare kan lave regres mod den byggesagkyndige og få pengene hjem igen.”

 

- Den påstand er er mildest talt misforstået. Forsikringsselskabet skal betale huskøberen erstatning for de ting, der ikke er opdaget af den byggesagkyndige. Det er rigtigt, at nogle af pengene kan selskabet få igen ved at lægge sag an mod den byggesagkyndige. Men det er meget sjældent, at forsikringsselskabet får lige så mange penge hjem, som der skal udbetales til kunden på grund af fejl hos den byggesagkyndige. Det er simpelthen en dårlig forretning for os, når byggesagkyndige ikke laver deres arbejde ordentligt, siger Pia Holm Steffensen.

 

 

Pia Holm Steffensen

Vil du vide mere?

Pia Holm Steffensen

Underdirektør