Kundetilfredsheden med forsikringer er meget høj

Publiceret 09.11.2020
Danskerne er yderst tilfredse med indholdet af deres forsikringer, men coronaen udfordrer tilfredsheden med serviceniveauet. Gode råd øger tilfredsheden, og der er godt gang i konkurrencen. Det fremgår af en netop offentliggjort forbrugerundersøgelse fra analyseinstituttet EPSI Rating.

Danskerne er yderst tilfredse med dækningen på deres forsikringer. Ny EPSI-undersøgelse peger på en næsten skyhøj tilfredshed (indeks 81,3), når man spørger til, hvad forsikringskunderne synes om dækningen – indholdet af deres forsikringer. 

- Det er meget glædeligt, og det er værd at hæfte sig ved, at den høje tilfredshed også er der i skadessituationen, hvor selskabet for alvor skal vise sit værd for kunden – ”the moment of truth”, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, Forsikring & Pension.

På minussiden tæller, at kundernes generelle tilfredshed med deres forsikringsselskab er faldet lidt - 1,5 indekspoint - siden sidste undersøgelse.

EPSI-undersøgelsen forklarer det med, at coronaen har været et benspænd i kundernes generelle oplevelse af serviceniveauet i forsikringsselskaberne.

- Forsikringsselskabernes callcentre har været udfordret af massive henvendelser især i begyndelsen af corona-pandemien. Det siger næsten sig selv, at det har været en stor udfordring og svært at kommunikere kort og klart fx om rejseregler, der hele tiden forandrede sig, siger Pia Holm Steffensen.

Danskerne skifter ofte forsikringsselskab

EPSI-undersøgelsen sætter også tal på, hvor ofte kunderne skifter forsikringsselskab.

81 pct. har prøvet at skifte til et andet forsikringsselskab mindst én gang. Og 38 pct. har været i deres nuværende forsikringsselskab i mindre end fem år. 83 pct. synes, at det er meget nemt at skifte forsikringsselskab.

- Tallene dokumenterer, at der er en stor mobilitet på det danske forsikringsmarked. Det tyder på en sund og god konkurrence, hvor selskaberne konkurrerer på livet løs om at have de bedste produkter til de bedste priser, siger Pia Holm Steffensen.

Udover at det rent praktisk er ligetil at skifte forsikringsselskab, så hører det også med, at det er nemt at skaffe sig overblik og et godt beslutningsgrundlag. Forbrugerne kan gå ind på forsikringsguiden.dk og sammenligne priser og dækninger på en lang række forbrugerforsikringer på tværs af selskaberne.

 

Forebyggelse og gode råd betaler sig

EPSI-undersøgelsen har desuden set på konsekvenserne af, at 37 pct. af kunderne har fået rådgivning om at forebygge skader fra deres forsikringsselskab.

De kunder, der har fået gode råd og tips om forebyggelse af skader, er klart mere tilfredse end gennemsnittet med deres forsikringsselskab. De har en tilfredshed på 81,4, men de øvrige ligger på 72,2.

- Det, synes jeg, er meget interessant. Det peger på, at god rådgivning om at undgå skader gør en stor forskel i kundetilfredsheden. Her er klart noget, vi som brancheorganisation - og også de enkelte selskaber - kan tage til os og bygge videre på, siger Pia Holm Steffensen.