Tilstandsrapporter skal være en tryg ramme for hushandler

Publiceret 02.06.2021
Kommentar: Forsikringsbranchen har præcis samme interesse som boligkøberne: Dækkende og korrekte tilstandsrapporter. Derfor er DR Kontant helt på vildspor, når de i en udsendelse onsdag indikerer, at forsikringsbranchen på nogen måde har medansvar for de eksempler på grove fejl og mangler i tilstandsrapporter, som er beskrevet i programmet 3. juni.

 DR Kontant onsdag aften handlede om tre familier, der havde købt huse, der viste sig at være sminkede lig med meget alvorlige skader og konstruktionsfejl. Alt sammen noget, der soleklart burde være opdaget og noteret i tilstandsrapporterne.

 

- Det er godt, at den slags eksempler kommer frem. Alle kan blive enige om, at der er al mulig grund til kritik, når byggesagkyndige overser så tydelige og graverende fejl. Det er groft sjusk – og sågar svindel, hvis en byggesagkyndig har lavet rapporten uden at besigtige boligen, siger underdirektør Pia Holm Steffensen fra Forsikring & Pension.

 

Som seer får man nemt det indtryk, at forsikringsselskaberne bærer dele af ansvaret, når der er fejl tilstandsrapporterne.

 

- Vi har præcis samme interesse som huskøberne – nemlig dækkende og korrekte tilstandsrapporter. Der er ingen forsikringsselskaber, der ønsker at forsikre et hus, der viser sig at være et sminket lig. Skjulte fejl og mangler, der ikke er nævnt i tilstandsrapporten, kommer vi jo til at dække via ejerskifteforsikringen, siger Pia Holm Steffensen.

 

- Vores interesse er alene at sikre, at tilstandsrapporterne har så høj en kvalitet som overhovedet muligt. Det har vi en helt naturlig interesse i, da det jo er os, der skal løbe risikoen. Sikkerhedsstyrelsen har også tidligere konkluderet, at byggesagkyndige, der har et tæt samarbejde med forsikringsselskaberne, laver færre fejl i rapporterne, og de finder flere fejl i boligen, understreger hun.

 

- Når det i nogle tilfælde er forsikringsselskabet, der vælger det firma, der skal udarbejde tilstandsrapporten, så stiller vi naturligvis også krav til kvaliteten af arbejdet og deadlines for, hvornår arbejdet er gennemført.  Alt andet ville da være mærkeligt. Det er fuldstændig på linje med, når man som forbruger henter 2-3 tilbud hjem på større reparationer og lign. Det handler om at finde en god balance mellem pris og kvalitet i markedet, siger Pia Holm Steffensen.

 

Samarbejde har øget kvaliteten

En stor undersøgelse bestilt af Sikkerhedsstyrelsen kulegravede i 2019 alle disse forhold. En række kritikpunkter af forsikringsselskabernes rolle i forbindelse med tilstandsrapporter og ejerskifteforsikringer blev undersøgt. Kritikken viste sig dengang at være grundløs.

 

Undersøgelsen konkluderede endda, at netop samarbejdet mellem byggesagkyndige og forsikringsselskabet har været med til at højne kvaliteten i form af mere professionelle rapporter og en mere systematisk tilgang. Alt sammen til gavn for de købere, som får belyst en ejendom, før de vælger at lægge et bud på køb, og dermed ikke køber hverken katten i sækken – eller et sminket lig.

 

- Formålet med ordningen er at gøre det klart og tydeligt for en køber, hvad det er for en ejendom, han/hun køber. Og på baggrund af indsigt i ejendommen, kan køber tage stilling til, hvilken pris man tilbyde. Der kan naturligvis ske fejl i tilstandsrapporterne. Vi ser gerne, at huseftersynsordningen bliver styrket gennem bedre uddannelse af de byggesagkyndige og mere kvalitetskontrol af tilstandsrapporterne, siger Pia Holm Steffensen.

Pia Holm Steffensen

Vil du vide mere?

Pia Holm Steffensen

Underdirektør