Forsikring bygger på gensidig tillid mellem kunden og forsikringsselskabet. Det er kundens opgave at give de korrekte og nødvendige oplysninger til brug for skadesbehandlingen, og det er selskabets opgave at udbetale den berettigede erstatning hurtigt og smidigt.

 

Men det er ikke altid, at kunden afgiver korrekte oplysninger. For desværre viser undersøgelser, at forsikringskunder hvert år svindler for et milliardbeløb i Danmark.

 

Forsikringssvindel går ikke kun ud over forsikringsselskaberne – men rammer i sidste ende de lovlydige kunder i form af højere forsikringspræmier. Og derfor skal forsikringssvindel begrænses.  

 

Stort fokus på forsikringssvindel

Forsikringssvindel kan tage mange former. Der er fx tale om forsikringssvindel, hvis kunden opfinder en skade, hvis kunden overdriver en skade, eller hvis kunden med forsæt har begået en skade for at få udbetalt erstatning.

 

Branchen har stort fokus på alle former for forsikringssvindel og arbejder målrettet for at begrænse svindlen, da bare én sag kan løbe op i millioner af kroner.  Vi mener, at arbejdet med forsikringssvindel er dynamisk, og derfor vurderer vi løbende, om de rammer, selskaberne har til rådighed, skal justeres, som det fx er tilfældet med branchens kodeks, som løbende er revideret.

 

 

Kontakt


Forsikring og Forebyggelse

Pia Holm Steffensen

Underdirektør
+45 41 91 91 40
Din browser er forældet, Du bør opdateres til en moderne browser. Læs mere her.